Barn och unga

Vi får då och då förfrågningar från föräldrar till yngre tonåringar, ibland så unga som 13-14, år som undrar om vi har något som kan passa deras barn.

Tyvärr måste vi svara nej – våra samtalsgrupper består av medlemmar med egen erfarenhet av ångest, medlemmarna själva skapar innehållet i samtalen och grupperna har inte några professionella samtalsterapeuter eller liknande som ledare.

För att delta i vår verksamhet måste man därför ha fyllt 18 år.

Ungas upplevelser kring psykisk ohalsa

Några resurser för dig som är förälder till barn med ångest

Ångest hos barn och unga – Information från Vårdguiden 1177

BUP

BUP KBT

Föreningen Tilia

Föräldratelefonen

Fler resurser hittar du i vår Länksamling

Till dig som är ung

Det är svårt att definiera begreppet ångest. Men ångest är en naturlig försvarsmekanism, vars syfte är att skydda personen. Ångest utlöser en reaktion som kallas för flight/fight, dvs att fly eller att stanna och kämpa mot den upplevda faran. Ångesten är alltså en naturlig reaktion på ett upplevt hot, yttre eller inre. Det kan finnas en reell fara eller en som inte är konkret. Exempel på det första kan vara en aggressiv hund, hot om sjukdom, arbetslöshet eller liknande. Det senare kan handla om inre föreställningar av olika slag, skrämmande tankar eller om allmän oro för framtiden.

Det är en flytande skala mellan oro, rädsla, skräck och panik. Var går egentligen gränsen för vad som kan kallas för ångest? Ofta används ordet slarvigt i vardagsspråket. Men det som egentligen motsvarar ordet ångest är en intensiv känsla, som är svår att föreställa sig om man inte upplevt den.

Våga prata om det som hänt. Våga sök hjälp. Att isolera sig och lägga locket på känslorna gör inte att ångesten försvinner. Be om det du behöver, och tänk på att du är viktig och att du har rätt att söka stöd för egen del. Ofta är vi duktiga på att ta hand om andra, men är inte lika noga med oss själva.

Ta hand om din kropp – den bär dig genom den här svåra tiden. Du har hört det förut, men vi säger det ändå; genom att se till att ge kroppen den sömn och den mat den behöver för att fungera bra så blir det lättare att orka. Genom att komma ut i frisk luft och dagsljus och genom olika former av motion (försök att hitta det du verkligen gillar) så kommer du att få mer ork och också lättare att slappna av och sova.

Dra dig inte för att kontakta någon professionell om du känner att du behöver det. Det kan vara någon skolsköterska, husläkaren, den öppenpsykiatriska mottagningen, en ungdomsmottagning, en diakon inom kyrkan, eller någon av de stödlinjer som man kan kontakta via telefon, chatt eller mail. Det är aldrig ett tecken på svaghet att söka hjälp, tvärtom.

Att läsa om andras erfarenheter och om ångest kan vara bra. Boktips

Försök att hitta sådant att göra som du mår bra av. Att hitta stunder då man får slappna av, tänka på annat och ha roligt är läkande.

Kom ihåg att det inte alltid kommer att vara såhär svårt. Det kommer att kännas bättre igen. Även om det är svårt att tro det just nu.

Vi är många som har upplevt det som du går igenom just nu.

Kom ihåg att ångest är väldigt vanligt. Du är inte ensam om att ha ångest. Prata med någon!

Om du har självmordstankar är det viktigt att du söker hjälp direkt.

Självmordslinjen

Kontakta BRIS